www.Golldennet.com/گلدن نت
رفع جوش پوستی(قرمز،سرسیاه و زیر پوستی) با دارو، فتوتراپی و تزریق – دکتر مهرداد مهام
درمان پسوریازیس (صدفک)با پماد، داروهای تزریقی و خوراکی و فتوتراپی
مهر ۴, ۱۳۹۷
میکرودرم آبریژن روشی برای بازسازی و جوانسازی پوست و رفع جای جوش
مهر ۲۲, ۱۳۹۷

رفع جوش پوستی(قرمز،سرسیاه و زیر پوستی) با دارو، فتوتراپی و تزریق

جوش عارضه‌ای پوستی است که در اثر گرفتگی فولیکول‌های مو با چربی و سلول‌های پوستی مرده ایجاد می‌شود. این انسداد غالباً باعث تشکیل شدن جوش‌های سرسیاه، سرسفید یا زیرپوستی روی صورت، پیشانی، قفسه سینه، بالای کمر و شانه‌ها می‌شود. جوش در میان نوجوانان بسیار شایع است، هرچند این عارضه پوستی محدودیت سنی ندارد. درمان‌های موثری برای جوش وجود دارد، اما بعضی جوش‌ها مقاومند و به راحتی از بین نمی‌روند. جوش زیرپوستی و جوش چرکی به آهستگی التیام پیدا می‌کند و وقتی یکی در حال محو شدن است، یکی دیگر از گوشه‌ای دیگر بیرون می‌زند. دیدن هر روزه این جوش‌های نازیبا باعث ناراحتی می‌شود و ممکن است جای جوش روی پوست باقی بماند و ناراحتی را دوچندان کند. هرچه درمان را سریع‌تر شروع کنید، خطر بروز چنین مشکلاتی کمتر می‌شود.

جوش‌ها در رنگ‌ها، اندازه‌ها و با سطوح درد مختلف روی پوست ظاهر می‌شوند. انواع جوش به شرح زیر است:

• سرسفید: جوش‌های سرسفید کوچک هستند و زیر پوست باقی می‌مانند.
  • سرسیاه: این جوش‌های سیاه روی سطح پوست ایجاد می‌شوند و به خوبی دیده می‌شوند.
  • پاپول: این جوش‌ها کوچک و معمولاً صورتی رنگ هستند و روی سطح پوست مشاهده می‌شوند.
  • پاسچول: پاسچول پایه‌ای قرمز رنگ و سر چرکی دارد و به خوبی روی سطح پوست دیده می‌شود.
  • ندول: ندول جوش دردناک سفت و بزرگی است که در عمق پوست جای گرفته و کاملاً روی سطح پوست مشخص است.
  • کیست: کیست نیز کاملاً روی سطح پوست مشخص است. کیست جوشی دردناک و مملو از چرک است که ممکن است جای آن روی پوست باقی بماند.

علت جوش زدن صورت

حفره‌های بسیار کوچکی روی پوست وجود دارد که اصطلاحاً منافذ پوستی گفته می‌شود. این منافذ فولیکول مو را در خود جای می‌دهند که حاوی مو و غده چربی است. این غدد چربی را برای لغزنده کردن پوست و محافظت از آن ترشح می‌کنند. جوش یا آکنه زمانی ایجاد می‌شود که سلول‌های پوستی مرده از روی فولیکول پاک نشود و غدد چربی فولیکول، روغن بسیار زیادی تولید کنند؛ در چنین حالتی منافذ پوستی مسدود می‌شود. وجود باکتری‌ها باعث بروز التهاب می‌شود که جوش را شدیدتر می‌کند. استعداد ژنتیکی علت اصلی جوش زدن است، منظور از استعداد ژنتیکی سابقه خانوادگی است، یعنی فردی که والدینش به دفعات دچار عارضه جوش شده‌اند، بیشتر مستعد جوش زدن است. البته عامل‌های دیگری نیز هستند که عارضه جوش را تشدید می‌کنند. تغییرات هورمونی ناشی از بلوغ، قاعدگی، بارداری، مصرف قرص‌های ضدبارداری یا استرس نیز موجب ترشح مقادیر زیادی چربی می‌شود که به ایجاد جوش دامن می‌زند. فراورده‌های مراقبت از مو و مواد آرایشی روغنی و مصرف بعضی داروها (مانند کورتیکواستروئید، لیتیوم، داروهای ضدتشنج و آندروژن) نیز عارضه را تشدید می‌کند. فشار یا سایش هدبند، کلاه ایمنی، کوله پشتی یا بند سینه‌بند روی پوست نیز از عامل‌های تشدیدکننده جوش به شمار می‌آید. ابتلا به عارضه‌هایی از قبیل سندرم تخمدان پلی کیستیک نیز از علل ایجاد جوش به شمار می‌آید. به افرادی که جوش زده‌اند، توصیه می‌شود که مصرف شیر و نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های قندی را به حداقل برسانند.

حتما بخوانید: پیشگیری از چروک شدن پوست

نشانه‌ها و علائم

جوش عموماً روی نقاطی از پوست، مانند صورت، بالای قفسه سینه و پشت بدن ایجاد می‌شود که بیشترین تعداد فولیکول‌های مو در آن وجود دارد. البته جوش روی بازو، پا و باسن نیز دیده می‌شود. بارزترین نشانه‌ها و علائم جوش عبارت است از:

• برآمدگی‌های کوچک قرمزرنگ (پاپول)
  • ضایعه‌های کوچک تاول مانند و مملو از چرک (کیست و ندول)
  • برآمدگی‌های سفیدرنگ (جوش سرسفید)
  • لکه‌های سیاه کوچک (جوش سرسیاه)
  • باقی ماندن جای جوش

درمان و رفع جوش

استفاده از دارو ها، فتوتراپی و تزریق استروئیدها در درمان جوش موثر است.

درمان دارویی جوش

• فراوردههای حاوی پراکسید بنزوئیل: پراکسید بنزوئیل ترکیبی است که چون باکتری‌ها را از بین می‌برد، مجاری چربی را باز می‌کند و به التیام جوش و آکنه کمک می‌کند، در بسیاری از داروهای بدون نسخه‌ی درمان جوش به کار برده می‌شود. مصرف این ماده را با احتیاط با استفاده از ژل یا لوسیون ۵ یا ۵ درصد شروع کنید، هر شب قبل از خواب و بعد از آن که صورت را شستید، ژل یا لوسیون را به پوست بزنید. بعد از حدود یک هفته روزی دو بار، به مدت حداقل یکی دو هفته از این دارو استفاده کنید و ببینید که آیا جوش بهتر شده است یا خیر. اگر جوش تغییری نکرده بود، همین مراحل را با محلول ۱۰ درصد شروع کنید. برای تهیه بنزوئیل پراکسید قوی‌تر از ده درصد به نسخه پزشک نیاز دارید. انتظار می‌رود که نتیجه دلخواه بعد از گذشت چهار تا شش هفته به دست بیاید، بنابراین صبور باشید و درمان را طبق دستور پزشک ادامه دهید. حتی بعد از از بین رفتن جوش نیز استفاده از محلول را به طور مرتب، به صورت روزانه یا چند بار در هفته ادامه دهید تا از عود کردن جوش جلوگیری کرده باشید. فراورده‌های حاوی پراکسید بنزوئیل معمولاً پوست را خشک می‌کنند، بنابراین استفاده از مرطوب کننده‌های با پایه آب را فراموش نکنید. پراکسید بنزوئیل در لوسیون، ژل، کرم، پماد، پاک کننده و فوم‌های موجود در تمام داروخانه‌ها وجود دارد.
  • آلفا هیدروکسی اسیدها (AHAs): متخصصین پوست سال‌ها است که از AHAs مانند گلیکولیک اسید و لاکتیک اسید برای درمان جوش استفاده می‌کنند؛ این ترکیب معمولاً در غلظت ۳۰ ـ ۲۰ درصدی در محلول‌های لایه بردار پوست به کار برده می‌شود. این اسیدها باعث پوسته پوسته شدن و ریختن لایه سطحی پوست می‌شود، در نتیجه جوش نیز در این لایه‌برداری از روی پوست پاک می‌شود. بسیاری از فراورده‌های بدون نسخه مانند شوینده‌ها و مرطوب کننده‌های صورت حاوی غلظت ۶ ـ ۴ درصدی از AHAs هستند. از این فراورده‌ها می‌توان به صورت روزانه به عنوان پاک کننده‌های صورت برای پیشگیری از جوش استفاده کرد، هرچند موفقیت محلول‌های غلیظ‌تر برای مقابله با جوش بیشتر است. استعمال آلفا هیدروکسی اسیدها اندکی باعث سوزش پوست می‌شود و جوش و پوست اطراف آن در ابتدای دوره مصرف قرمز و تحریک شده به نظر می‌رسد، اما اثر درمان بعد از مدتی مشخص می‌شود. مصرف بتا هیدروکسی اسیدهایی مانند سالیسیلیک اسید نیز به درمان جوش کمک می‌کند.
  • رتینوئید: رتینوئیدها گروهی از داروهای مشتق از ویتامین آ هستند که رشد و تفکیک سلول‌های پوستی، کاهش التهاب، جلوگیری از رشد باکتری‌ها و تقویت واکنش ایمنی را کنترل می‌کنند. رتینوئیدها داروی موثری برای درمان آکنه هستند، اگرچه چون در ابتدای دوره درمان غالباً اثر لایه‌برداری قوی دارند، پوست را به شدت نسبت به نور خورشید حساس می‌کنند. فراورده‌های رتینوئیدی گوناگونی را می‌توانید بدون نسخه از داروخانه‌ها تهیه کنید، اما برای تهیه قرص‌ها و داروهای موضعی قوی‌تر به نسخه پزشک نیاز دارید. چون رتینوئیدها پوست را در برابر آفتاب سوختگی آسیب پذیرتر می‌کنند، فقط باید شب‌ها آن را روی جوش بزنید. رتینوئید انتخابی عالی برای درمان درازمدت جوش، پیشگیری از جوش زدن و رفع جای جوش‌های قبلی است. دو تا سه ماه طول می‌کشد تا اثر مصرف رتینوئید مشخص شود و وضعیت پوست در چند هفته نخست استعمال دارو بدتر می‌شود، صبور باشید و به مصرف دارو ادامه دهید. آکوتان یکی از داروهای قوی خوراکی رتینوئیدی است که پزشکان آن را برای نوجوانان دچار جوش کیستی شدید (پاسچول‌های دردناک بزرگ) با جای جوش‌های فراوان تجویز می‌کنند. آکوتان یک داروی ضدالتهابی قوی است و غدد چربی را کوچک می‌کند.
  • آنتی بیوتیک: رشد باکتری‌های قرار گرفته داخل منافذ پوستی مسدود شده یکی از علل شایع ایجاد جوش‌های سرسفید یا پاسچول است. بنابراین استفاده از پمادها یا کرم‌های آنتی بیوتیک موضعی به درمان جوش‌های التهابی حاد شبیه به عفونت پوست کمک می‌کند. آنتی بیوتیک‌های موضعی غالباً در چند ماه نخست درمان همراه با رتینوئید یا پراکسید بنزوئیل مصرف می‌شوند. در این درمان ترکیبی آنتی بیوتیک موضعی باید صبح‌ها و رتینوئید موضعی شب‌ها قبل از خواب مصرف شود. از فراورده‌های ترکیبی می‌‍توان به کلیندامایسین همراه با پراکسید بنزوئیل و اریترومایسین با پراکسید بنزوئیل یا کلیندامایسین و ترتینوئین اشاره کرد. قرص آنتی بیوتیک انتخاب موثرتری برای درمان جوش‌های متوسط تا شدیدی است که در اثر پرکاری غدد چربی ایجاد شده است، اما عوارض آنتی بیوتیک خوراکی بیشتر از آنتی بیوتیک موضعی است و شامل مواردی مانند معده درد، دل درد، اسهال، حالت تهوع و حساسیت به آفتاب می‌شود. تتراسایکلین‌هایی مانند ماینوسایکلین و داکسی سایکلین متداول‌ترین نوع آنتی بیوتیک‌های خوراکی هستند. آنتی بیوتیک خوراکی معمولاً فقط برای یک دوره چندماهه و به منظور کنترل جوش‌های برجسته‌ی بزرگتر تجویز می‌شود، حال آن که اثربخشی داروهای موضعی بیشتر طول می‌کشد.

نور درمانی

نور درمانی یا درمان با نور آبی فتودینامیک (PDT) روش متداولی برای درمان جوش به شمار می‌آید که طی مراحل زیر انجام می‌شود:

• استعمال حساس کننده به نور روی پوست: قبل از شروع نوردرمانی لازم است که ماده حساس کننده به نور روی پوست زده شود، این ماده دارویی است که پوست را نسبت به نور حساس‌تر می‌کند. استعمال این دارو کارایی و تاثیرگذاری نوردرمانی را در درمان جوش افزایش می‌دهد. پزشک معالج حساس کننده نوری مناسب را با توجه به وضعیت پوست انتخاب می‌کند. مواد حساس کننده به نور به دو دسته اصلی متیل آمینولوولینات (MAL) و اسید آمینولوولینیک (ALA) تقسیم می‌شوند. MAL ساختارهای بافتی عمقی مانند غدد چربی و سبوم (چربی پوست) را بهتر آماده می‌کند، اما احتمال بروز هیپرپیگمانتاسیون، یعنی ایجاد لکه‌های تیره و بدون خطر روی پوست پس از مصرف این نوع دارو بالاتر است. از طرفی زمان نهفتگی ALA کوتاه‌تر است، یعنی این که فاصله‌ی بین استعمال ماده حساس کننده به نور و زمان شروع نوردرمانی در صورت استفاده از  ALA   کمتر از MAL خواهد بود. ممکن است لازم باشد که سه ساعت صبر کنید تا ماده حساس به نور کاملاً جذب شود.
  • شروع نوردرمانی: پس از آن که ماده حساس کننده به نور کاملاً جذب پوست شد، می‌توانید نوردرمانی را شروع کنید. خوشبختانه نوردرمانی بسیار آسان‌تر و سریع‌تر از انتظار کشیدن برای اثر کردن ماده حساس کننده به نور است. متخصص نور را به مدت ۲۰ ـ ۱۵ دقیقه روی پوست می‌تاباند. این نور باکتری‌ها را از بین می‌برد و غدد چربی را کوچک می‌کند، در نتیجه از ایجاد جوش جلوگیری می‌شود. برای رسیدن به نتیجه مطلوب لازم است که چند جلسه نوردرمانی انجام شود. برخی متخصصین توصیه می‌کنند که درمان ماهی یک بار تکرار شود تا نتیجه به دست آمده حفظ شود. پس از درمان از پزشک معالجتان سوال کنید که آیا مصرف فراورده‌هایی، مانند کرم‌های رتینول یا اسید گلیکولیک بعد از نوردرمانی مناسب است یا خیر.

تزریق استروئید

متخصص پوست کورتیکواستروئید رقیق شده را مستقیماً داخل پاپول، ندول یا کیست تزریق می‌کند. جوش ظرف چند ساعت کوچک می‌شود و  بعد از ۲۴ ساعت کاملاً محو می‌شود. ممکن است موضع درمان قبل از تزریق بی‌حس شود، در هر صورت این درمان بدون درد است. متخصص گاهی اوقات چربی داخل جوش را قبل از تزریق تخلیه می‌کند. این تزریق ساده فقط ۱۵ ثانیه طول می‌کشد.

حتما بخوانید: ۶ روش برای مراقبت از انواع پوست صورت

سایر روش های درمانی

• لایه‌برداری با مواد شیمیایی: در این روش لازم است که چند بار از محلول‌هایی شیمیایی مانند اسید سالیسیلیک، گلیکولیک اسید یا رتینوئیک اسید استفاده شود. اثر لایه‌برداری درازمدت نیست، بنابراین معمولاً لازم است که درمان تکرار شود.
  • جدا کردن جوش‌های سرسیاه و سرسفید: متخصص جوش‌های سرسیاه و سرسفیدی (کومدوها) را که با درمان‌های موضعی از بین نرفته‌اند، با ملایمت با وسیله مخصوصی برمی‌دارد. این عمل ممکن است جای جوش و زخم را روی پوست باقی بگذارد.

توصیه‎هایی برای مدیریت و پیشگیری از جوش

توصیه‌های زیر را برای مراقبت از پوست جوشدار یا مستعد جوش رعایت کنید:

• صورتتان را بیشتر از دو بار در روز با آب گرم و صابون ملایم مخصوص پوستهای جوشدار نشویید.
  • پوست را دستکاری نکنید و جوش را نترکانید، چون این کار باعث پخش شدن عفونت می‌شود و به قرمزی، ورم و انسداد بیشتر دامن می‌زند.
  • جوشها را دستکاری نکنید، چون این کار احتمال باقی ماندن جای جوش را افزایش می‌دهد.
  • چنانچه برای زیباتر کردن پوست نیاز به درمان فوری داشته باشید، می‌توانید به متخصص مراجعه کنید.
  • به صورتتان دست نزنید.
  • گوشی تلفن را هنگام صحبت کردن دور از صورتتان نگه دارید، چون احتمالاً چربی و ذرات پوست روی گوشی وجود دارد.
  • دستهایتان را مرتب، به ویژه قبل از استفاده از لوسیون، کرم یا لوازم آرایشی بشویید.
  • عینکتان را مرتب تمیز کنید، چون چربی و ذرات پوست روی آن جمع می‌شود.
  • اگر پوست شانه، سینه یا پشتتان جوش زده است، لباسهای گشاد بپوشید تا پوست بتواند نفس بکشد. از پوشیدن لباس‌های تنگی مانند کلاه، هدبند و روسری خودداری کنید یا لباس‌های پوشیده شده را بعد از استفاده بشویید.
  • از لوازم آرایشی مخصوص پوست‌های حساس استفاده کنید و فراورده‌های بر پایه چربی مصرف نکنید. آرایش را قبل از خواب پاک کنید.
  • با تیغ تیز یا ماشین اصلاح برقی اصلاح کنید. پوست و ریش را با آب گرم و کفدار نرم و مرطوب کنید و بعد کرم اصلاح روی پوست بزنید.
  • موها را تمیز نگه دارید، چون چربی و ذرات پوست روی موها و بین آنها جمع می‌شود.
  • در معرض نور شدید آفتاب قرار نگیرید، چون این کار باعث ترشح چربی بیشتر می‌شود. داروهای مختلفی که برای درمان جوش استفاده می‌شود، خطر آفتاب سوختگی را افزایش می‌دهد.
  • از اضطراب و استرس دوری کنید، چون این عوامل تولید کورتیزول و آدرنالین را افزایش می‌دهد و عارضه را تشدید می‌کند.
  • سعی کنید در آب و هوای گرم و مرطوب، خنک و خشک بمانید تا عرق نکنید.