www.Golldennet.com/گلدن نت
سابسیژن : روشی برای درمان دائمی جای جوش، اسکار و جوانسازی پوست – دکتر مهرداد مهام
لیزر موهای زائد بدن و صورت و مراقبت های ضروری قبل و بعد از لیزر
آبان ۱۲, ۱۳۹۷
رفع غبغب
رفع غبغب با نخ، کرایولیپولیز، مزوتراپی، کربوکسی تراپی و لیپوساکشن
آبان ۲۸, ۱۳۹۷

سابسیژن : روشی برای درمان دائمی جای جوش، اسکار و جوانسازی پوست

درمان سابسیژن جای آکنه در مطب پزشک انجام می‌شود. اسکارهای عمیق با وارد کردن یک سوزن مخصوص باز می‌شود، این سوزن بصورت دستی بافت زخمی که پوست را به سمت پایین فرو برده بود از بین می‌برد. علاوه برآن، فاز بهبودی که به دنبال سابسیژن آغاز می‌شود، رشد کلاژن را تحریک کرده و ظاهر اسکار را به مرور زمان ترمیم می‌کند و بهبود می‌بخشد.

مزایای انجام درمان سابسیژن

سابسیژن نسبت به سایر انجام درمان‌های جای زخم و اسکار مزایای بسیاری دارد. برخی از آنها عبارتند از:

• کم هزینه: اکثر بیماران این گزینه درمانی را بسیار کم هزینه‌تر از سایر روش‌های درمان جای آکنه و اسکار می‌دانند. سایر درمان‌ها همچون درمان با کربن دی اکسید یا لیزر اربیوم نسبتاً هزینه‌بر هستند.
  • موثر: گفته می‌شود که این روش درمانی برای درمان جای آکنه و اسکار موثرترین روش درمانی است. همچنین نسبت به سایر گزینه‌های درمانی که می‌توانند باعث اثرات شدید و مضر شوند عوارض جانبی بسیار کمی دارد. بسیاری از بیماران این روش را بسیار موثر دانسته‌اند.
  • بدون درد: بسیاری از بیماران می‌گویند که این درمان به نسبت بدون درد است و خیلی درد ندارد. اکثراً به این دلیل که این درمان با بیهوشی موضعی انجام می‌شود.

کاربرد سابسیژن

از سابسیژن می‌توان برای درمان این موارد بهره برد:

• اسکارهای انبساطی فرو رفته ناشی از آکنه
  • اسکارهای فرورفته (ناشی از آکنه، آبله مرغان، تروما یا جراحی)
  • گرفت‌های پوستی فرورفته
  • چین و چروک پوست
  • حفره‌های سلولیت

انواع جای جوش

• جای جوش فرورفته به شکل نیزه یخ خرد کن: جای جوش فرورفته به شکل نیزه یخ خرد کن به نوعی از اسکارهای بسیار باریک و عمیق می‌گویند که تا لایه میانی پوست فرو می‌رود. ظاهر پوست به گونه‌ای است که گویی پوست با یک نیزه یخ خرد کن یا یک ابزار تیز سوراخ شده است. جای جوش فرورفته به شکل نیزه یخ خرد کن سوراخ‌هایی کوچک، ریز و عمیق روی سطح پوست ایجاد می‌کنند. ظاهر برخی از این سوراخ‌ها بزرگ و دارای منافذ باز است. جای جوش نیزه یخ خرد کن در اثر عفونت ناشی از کیست یا سایر بیماری‌های التهابی در عمق پوست ایجاد می‌شود. بافت پوست تخریب شده و جای آن همچون یک زخم بلند و ستونی شکل باقی می‌ماند.
  • اسکار فرورفته به شکل واگن باری: اسکار فرورفته به شکل واگن باری به فرورفتگی‌های گرد یا بیضی شکلی می‌گویند که در طرفین شیب بسیار زیادی دارند. این نوع از اسکارها که پهنای بیشتری از جای جوش فرورفته به شکل نیزه یخ خرد کن دارند، روی پوست ظاهری ناصاف و حفره‌دار ایجاد می‌کنند. هنگامی که جوش‌های التهابی کلاژن پوست را تخریب می‌کنند بافت پوست از بین می‌رود. بدون پشتیبان ماندن پوست روی این ناحیه، باعث فرورفتگی این ناحیه از پوست می‌شود. شدت اسکار فرورفته به شکل واگن باری ممکن است از سطحی تا شدید متغیر باشد که به میزان بافت پوستی از دست رفته بستگی دارد.
  • اسکارهای فرورفته به شکل غلطک نورد: این نوع از اسکارها باعث ایجاد فرورفتگی‌های موجی شکل روی پوست به ظاهر نرمال می‌شود. تفاوت این اسکارها با اسکار فرورفته به شکل واگن باری در این است که اسکارهای فرورفته به شکل غلطک نورد فرورفتگی‌های کاملاً واضح نیستند. سطح پوست ظاهری ناصاف و مواج پیدا می‌کند. این جای جوش هنگامی خود را نشان می‌دهد که دسته‌های فیبری از بافت بین پوست و بافت چسبیده به زیر پوست ایجاد می‌شود. این دسته‌ها باعث کشیده شده لایه میانی پوست شده، آن را به بافت‌های عمیق‌تر پوست می‌چسباند. کشیده شدن لایه میانی پوست از داخل است که ظاهری شبیه به باقی ماندن رد غلطک روی سطح پوست می‌دهد.‌
  • اسکارهای هیپرتروفیک و کلوئید: اسکارهای هیپرتروفیک، اسکارهای برجسته و سختی هستند که روی سطح پوست رشد می‌کنند. اسکارهای هیپرتروفیک ناشی از آکنه اغلب اوقات روی بالا تنه ظاهر می‌شود، مخصوصاً در مردان، ولی امکان ظاهر شدن آنها در هر جایی از بدن وجود دارد. اسکارهای هیپرتروفیک پس از زخم‌های عمیق یا تروما شیوع بیشتری دارند. کلوئیدها نوع شدیدتری از اسکارهای برجسته هستند. تفاوت کلوئیدها با اسکارهای هیپروتروفیک در رشد بیشتر آنها نسبت به زخم‌های معمولی است. این اسکارها می‌توانند باعث احساس دردی شوند که فراتر از محدوده زخم حس می‌شوند و می‌توانند برای مدت‌ها پس از درمان زخم نیز باقی بمانند. برخی افراد بیش از سایرین در معرض ابتلا به کلوئید هستند. برخلاف اسکارهای به شکل نیزه یخ شکن و واگن باری، اسکارهای هیپرتروفیک بخاطر فقدان بافت رشد نمی‌کنند. بلکه این زخم‌ها به دلیل تولید بیش از حد کلاژن ایجاد می‌شوند. در مورد کلوئیدها، بدن متوجه درمان یافتن زخم نمی‌شود و به تولید کلاژن ادامه می‌دهد.

در ادامه بخوانید: لیفت صورت

چگونه سابسیژن جای جوش انجام می‌شود؟

این عمل در مطب پزشک و با بیهوشی عمومی انجام می‌شود و به خوبی می‌توان آن را تحمل کرد. ابتدا پوستتان از هرگونه ناخالصی پاک شده و محدوده اسکار با یک قلم جراحی مشخص می‌شود. برای بی حس شدن پوست بی حسی موضعی به این ناحیه تزریق خواهد شد. پزشکان از سوزن‌های متنوعی با توجه به نوع اسکار استفاده می‌کنند. معمولاً پزشکان یا از سوزن هیپودرمیک استفاده می‌کنند یا سوزن نوکور. سوزن نوکور نوعی سوزن اریب است که مخصوصاً برای سابسیژن طراحی شده است. در هنگام داخل کردن سوزن، سوزن به گونه‌ای هدایت می‌شود که دسته‌های بافت زخم را زیر پوست می‌شکند. هنگامی که سوزن بافت اسکاری که باعث پایین کشیده شدن پوست می‌شود را از بین می‌برد، ممکن است احساسی شبیه به “بند انداختن” داشته باشید. به محض کامل شدن این فرآیند، برای کاهش خونریزی و ورم روی ناحیه فشار وارد می‌شود. یک پماد آنتی بیوتیک موضعی نیز روی پوست مالیده می‌شود تا از عفونت جلوگیری کرده و بهبودی را تسریع نماید.

نحوه اثرگذاری چگونه سابسیژن جای جوش است؟

فرآیند سابسیژن جای جوش تنها رهاسازی دستی لایه‌های بافت اسکار نیست. گفته می‌شود که فرآیندهای چندگانه‌ای رخ می‌دهند تا جای جوش را از بین ببرند. عمل مکانیکی سوزن و رهاسازی بافت اسکار باعث تشکیل یک محفظه زیر پوست می‌شود. عروق خونی که در حین عمل عملکردشان مختل شده بود، خون را در ناحیه تحت درمان انباشته می‌کنند. این خون برای پیشگیری از اتصال مجدد لایه‌های اسکار به زیر پوست مفید است. به مرور زمان فاز بهبودی منجر به سازمان یافتن مجدد خون شده و فاکتورهای رشد رها می‌شوند. این امر محیطی را برای بازسازی بافت‌های همبندی و کلاژن و سازمان یابی بیشتر فراهم می‌کند.

مراقبت‌های بعد از سابسیژن

برای پیشگیری از عوارض جانبی از این دستورالعمل‌های پس از سابسیژن جای جوش استفاده کنید

• تا ۲۴ ساعت پس از درمان از یخ و فشار روی ناحیه درمان شده استفاده کنید. در ۲۴ ساعت اول سه الی پنج بار و در هر بار ۱۰ دقیقه یخ بگذارید. این کار باعث به حداقل رساندن ورم و درد می‌شود.
  • می‌توانید بلافاصله دوش بگیرید و تمام فعالیت‌های روزمره خود را از سر بگیرید.
  • اگر روی زخم پوسته پوسته شد، به هیچ وجه آنها را نکنید. هرچه بیشتر این پوسته پوسته روی زخم باقی بماند، زخم/ اسکار ظاهر بهتری پیدا خواهد کرد.
  • ممکن است در ناحیه درمان شده کبودی یا تغییر رنگ پوست را مشاهده کنید. برای پوشاندن آن می‌توانید از آرایش استفاده کنید.
  • روی ناحیه درمان شده را با ناخن نمالید زیرا می‌تواند منجر به عفونت شود.
  • برای پیشگیری از عفونت از آنتی بیوتیک و برای پیشگیری از درد و قرمزی می‌توانید از داروهای ضد التهابی که پزشک تجویز کرده استفاده نمایید.

اگر علائم زیر را داشتید با پزشک خود تماس بگیرید:

• دردی که چند روز پس از عمل بدتر شود.
  • ورم زیاد
  • خونریزی مکرر اگر خونریزی دارید، روی آن ناحیه را با استفاده از یک گاز پانسمان برای ۲۰ دقیقه فشار وارد کنید. اگر خونریزی بعد از ۲۰ دقیقه بند نیامد، مجدداً این کار را برای ۲۰ دقیقه تکرار کنید. اگر پس از ۴۰ دقیقه خونریزی بند نیامد، با پزشک خود تماس بگیرید. وجود خون روی گاز پانسمان بعد از عمل طبیعی است.
  • تب بالای ۳۸ درجه سانتیگراد برای ۲۴ ساعت
  • قرمزی، گرمی، ورم و خارج شدن مواد چرکی از ناحیه

ریکاوری پس از سابسیژن چقدر طول می‌کشد؟

بلافاصله پس از عمل، اندکی قرمزی و ورم وجود خواهد داشت که تا ۲ الی ۳ روز نیز باقی می‌ماند. پس از عمل درد در کمترین مقدار ممکن است. کبودی پس از عمل شایع بوده و پس از ۷ الی ۱۰ روز بسته به نوع پوست و میزان بهبودی از بین خواهد رفت.

حتما بخوانید: لایه برداری شیمیایی

عوارض سابسیژن

خطرات و عوارض سابسیژن عبارتند از:

• هماتوم ناشی از خونریزی (اندکی هماتوم مشکلی ندارد)
  • درد/ حساسیت در محل درمان
  • اسکارهای هیپرتروفیک (۵ الی ۱۰ درصد) یا اسکارهای کلوئید، که احتمال بروز آنها در پوست اطراف چشم، برآمدگی پیشانی میان دو ابرو، محل تلاقی دو لبه آلت تناسلی زنان و لب بالایی بیشتر است
  • عفونت؛ که معمولاً بصورت آکنه موضعی  به شکل کورک یا جوش چرکی بروز می‌کند
  • هایپرپیگمنتیشن پس التهابی موقتی (توصیه می‌شود از کرم ضد آفتاب استفاده شود/ از قرار گرفتن در زیر نور آفتاب خودداری کنید.
  • عدم اثربخشی یا اثربخشی ضعیف برای جای جوش
  • مصدومیت عصب یا عروق خونی، که بیشتر اوقات در ناحیه آرواره‌ای، گیجگاهی و بناگوشی دیده می‌شود.

سوالات رایج

موارد عدم استعمال سابسیژن چیست؟

شاید سابسیژن برای این موارد مناسب نباشد:

• بیمارانی با سابقه اسکارهای کلوئید یا هیپرتروفیک
  • مصرف رتینوئید خوراکی (در ۱۲ ماه گذشته) برای مثال اسیترتین و ایزوترتینوین
  • اختلالات خونریزی یا انعقاد خون (اختلال انعقاد خون یا کوآگولوپاتی)
  • عفونت فعال باکتریال یا ویروسی

به چند جلسه درمانی نیاز است؟

زمینه افراد برای تشکیل کلاژن (بافت اسکار) متفاوت است. تعداد جلسات سابسیژن مورد نیاز برای اصلاح فرورفتگی به نوع، محل، شدت فرورفتگی و شدت درمان بستگی دارد. سه الی شش بار مراجعه برای اکثر موارد کافی خواهد بود. معمولاً توصیه می‌شود بین هر جلسه مراجعه حداقل ۱ ماه فاصله باشد.

درمان سابسیژن چه مدت طول می‌کشد؟

این درمان نسبتاً سریع است و یک عمل روتین محسوب می‌شود هرچند برای رسیدن به نتایج دلخواه معمولاً درمان باید تکرار شود. پزشکان این مسئله را با شما در جلسات مشاوره در میان خواهند گذاشت، ولی تکرار درمان معمولاً با وقفه‌های ۳ ماهه برنامه ریزی می‌شود.

چه درمان هایی می تواند با سابسیژن ترکیب شود؟

سابسیژن یک نوع درمان برای جای جوش است و می‌توان برای اثربخشی بیشتر با این درمان‌ها تلفیق کرد:

سابسیژن برای درمان چه نوع جای جوشی مناسب نیست؟

سابسیژن برای جای جوش فرورفته به شکل نیزه یخ خرد کن مناسب نیست. برای این نوع جای جوش فرورفته لایه برداری با اسید بهترین گزینه درمانی است. در این روش، از اسید ۸۰ درصد بر روی جای جوش فرورفته به شکل نیزه یخ خرد کن استفاده می‌شود و تا یخ زدن آن روی صورت باقی می‌ماند. این کار باعث تحریک تولید کلاژن شده و پوست صورت را لیفت می‌کند.

سابسیژن جای جوش با استفاده از تکنیک خون خود بیمار چگونه است؟

این تکنیک ۲۰ سال پیش در جامعه پزشکی مطرح شد.  این تکنیک شامل سابسیژن است ولی از خون خود بیمار نیز استفاده می‌شود.  خون بعنوان یک فاصله دهنده عمل می‌کند که مانع از شکل گرفتن اسکار می‌شود.  مزایای مشخصی برای این تکنیک وجود دارد، از جمله نتایج بهتر برای جای جوش؛ ولی معایب آن نیز عبارتند از ایجاد توده در ناحیه اسکار.  این تکنیک در اکثر موارد با سایر تکنیک‌ها جایگزین شده است.

سابسیژن جای جوش در ترکیب با پلاسمای غنی از پلاکت چگونه است؟

این تکنیک به تازگی در جامعه پزشکی مطرح شده است.  در این روش از سابسیژن قدیمی استفاده می‌شود و بعنوان فاصله دهنده از پلاسمای غنی از پلاکت استفاده می‌شود.  پلاسمای غنی از پلاکت یا PRP شامل فاکتورهای رشد و سیتوکین‌هایی است که از خون مشتق می‌شود.  شیوه اثرگذاری این روش بسیار شبیه به تکنیک استفاده از خون خود بیمار است، از این لحاظ که به محض این که جای جوش فرو رفته/ آتروفیک با سابسیژن درمان شد، پلاسمای غنی از پلاکت به این ناحیه تزریق می‌شود.  از آنجایی که پلاسمای غنی از پلاکت چسبناکی کمتری نسبت به خون دارد، عوارض جانبی آن نیز به مراتب کمتر است.  این روش تکنیک خوبی است.

سابسیژن جای جوش در ترکیب با تکنیک وکیوم چگونه است؟

این روش هم یکی از تکنیک‌های جدید است که در آن از وکیوم روی سطح پوست استفاده می‌شود تا از شکل گیری لایه‌های اسکار جلوگیری کند.  این تکنیک، روشی نوین است که با بهبودی حداکثری در سابسیژن جای آکنه نسبت به سابسیژن معمولی خود را در میان پزشکان مطرح کرده است.

هزینه این درمان چقدر است؟

به سختی می‌توان پیش از جلسه مشاوره با پزشک هزینه قطعی را مشخص کرد. چندین عامل در هزینه درمان تأثیر می‌گذارد، از جمله شدت اسکار و اندازه ناحیه تحت درمان. هزینه این درمان پیش از جلسه مشاوره تعیین می‌شود.

حتما بخوانید: تزریق چربی